Google Nasıl Yönetiliyor?
- Geçerli yalnızca bir iş amacı vardır. Müşteri çekmek.
- Kaliteli bir hizmet verdikleri takdirde, para mevzusunun kendiliğinden halolacağını düşünüyorlardı.
- Olabildiğince çok sayıda yetenekli yazılım mühendisini işe alıp onlara diledikleri gibi çalışma özgürlüğü vermek. Bu yaklaşım, en değerli varlığın zeka olarak görüldüğü akademik dünyanın tam ortasında, bir üniversitenin laboratuvarında kurulan Google’a tümüyle uyuyordu.
- Her cuma öğleden sonra düzenlenen, herkesin istediği konuyu açabildiği “TGIF” toplantılarında vurguluyordu. (Thank God, It’s Friday)
- Amazun CEO’su Jeff Bezos, “Eski dünyada zamanınızın yüzde 30’unu harika bir hizmet sunmaya, yüzde 70’ini de onun reklmanı yapmaya harcardınız. Yeni dünyada hepsi tam tersine döndü” diyor.
- Bugün, başarılı olarak adlandıracağımız şirketlerin en belirgin özelliği, sürekli olarak kaliteli ürünler çıkarabilmek yeteneğidir. Bunu başarmanın tek yolu da üretken akılları cezbetmek ve başarıya ulaşabilecekleri bir çalışma ortamı hazırlamaktır.
- Üretken akıl, çalıştığı işte kullandığı araçlara dair geniş bir bilgi birikimine ve kendi alanında önemli miktarda pratik deneyime sahiptir.
- Bir işi değerlendirken, çok sayıda insan ilk olarak şirketteki görev tanımlarına ve sorumluluklarına bakar. Sonrasında şirketin itibarı, sektör ve maaş gelir. Listenin aşağılarında ise muhtemelen "evden ofise mesafe" ve "mutfaktaki kahvenin kalitesi" arasında bir yerde kültür yer alır. Ancak üretken akıllar, kültürü o lisenin en üstüne yazar. Verimli çalışabilmeleri için, çalıştıkları yeri umursamaları gerektiğini bilirler.
İşe Alım
- Kendinizden daha akıllı insanları işe alın
- Üretken akıllarımız bize bedava yemekler, masajlar, yeşil alanlar veya köpek dostu ofisler için gelmiyor. Diğer en iyi üretken akıllarla çalışmak için geliyorlar.
- Tutkulu insanları işe alın. Tutku özgeçmişte yazan bir şey değildir. Ayrıca tutku işe alınacak pozisyonla da alakalı olmayabilir
- Tutkulu oldukları konuları öğrenmeye çalış
- Öğrenmeyi bırakan kim olursa yaşlıdır. Ister yirmi, isterse seksen yaşında olsun. Öğrenmeye devam eden kişi ise genç kalır. Hayattaki en güzel şey, zihni genç tutmaktır.
- Öğrenebilme: İnternetle ilgili 2010’da kaçırdığınız en büyük trend neydi sizce? Neyi doğru anladınız ve neyi anlamadınız?
- Adayı tanımak için kapasitesinin sınırlarını bulmaya çalışın, özgeçmişinin değil adayın kendisinn konuşmasını sağlayın. Deneyimlerini sorun. Zeka bulmacaları hızlı analiz ve tutumunu göz önüne serer.
- Pozisyonun aciliyeti, işe alımda kaliteden taviz verecek kadar önemli değildir
- Olağanüstü işler başaran olağanüstü insanlar, unvanları veya kadroları fark etmeksizin olağanüstü ödüller verin. Önemli olan her zaman oluşturdukları etkidir.
- Tecrübelerimize göre, ekiplerdeki en iyi çalışanların harika işler başarması ve bununla bağlantılı olarak ödüllendirilmesi, ekiplermide hiçbir zaman adaletsizlik kaynaklı bir soruna yol açmadı. Hatta bir çok durumda, çalışanlarımız iş arkadaşlarının böyle bir ödül almasına sevinirken, kendileri de motive olarak harika bir şey yapabilmek için daha fazla çalışmaya başladı.
- Bazen çalışanlar tehditle karışık bir şekilde, “Böyle yapmazsanız buradan giderim” tarzı ifadeler kullanır. Bunu duyduğunuz zaman ise oyun çoktan bitmiştir. Bu cümleyi kurabilen bir kişinin artık şirketle herhangi duygusal bir bağı kalmamıştır. İsteği yerine getirilip kalmaya ikna edilse bile kişinin beklediğimiz bağlılığı yeniden gösterme ihtimali oldukça düşüktür.
- Ekibinizde en kötü performansı sergileyen yüzde 10’luk kesimi çıkarıp yerine yeni birilerini aldığınızda, şirketiniz de gelişir mi? Cevabınız evetse, o yetersiz kişilerin en başta işe girmesini sağlayan işe alım sürecini yeniden gözden geçirmeniz gerekiyordur.
- Ekibinizde, size işten ayrılmak istediğini söylediği takdirde kalması için savaşmayacağınız insanlar var mı? Giderken el sallamak haricinde bir şey yapmayacağınız çalışanlarınız varsa, belki de bu kararı kendi başlarına almalarını beklmemelisiniz.
- İdeal işinizi düşünün ama bugünü geçin, beş yıl sonrasına bakın. Nerede olmak istiyorsunuz? Ne iş yapmak istiyorsunuz? Ne kadar kazanmak istiyorsunuz? İş tanımınızı yazın. Eğer işin ilanını bir sitede görseydiniz, nasıl bir ilan olurdur?
Kararlar
- Liderler için asıl çalışma, karar alma zamanı geldiğinde başlar.
- Asıl cevap, karar sürecinde yalnızca doğru kararı vermeye odaklanmamak gerektiğini anlamakta yatıyor. Nihayetinde karara ulaştığınız süreç, ulaştığınız anın zamanlaması ve kararın uygulanma şekli de en az karar kadar önemli adımlardır.
- Daha önce kişisel fikirlere ve sistematik olmayan kanıtlara dayanarak alınan kararlar, artık tamamen verilere göre alınıyor.
- Düzgünce açıklanan bir sorun, yarı yarıya çözülmüş gibidir.
- En iyi yolu bulmaya çalış, kendi yolunu değil.
- İnsanların tutumlarını değiştirmek istiyorsanız, yalnızca tartışmaları kazanmanız yetmez, kalplerine dokunmanız gerekir. İnsanlar, desteklemedikleri bir fikri udygusal olarak kabulllenbilmeleri için, kendi fikirlerinin yalnızca duyulduğunu değil, aynı zamanda değer gördüğünü de bilmek isterler. “Haklısın kelimesi”
- Toplantı sahibi
- Tek bir karar mercii olmalıdır
- Toplantı sahibi toplantı konularını belirleyip katılımcılara önceden haber vermeli, toplantı sonuç ve hareket planını yine katılıımcılara paylaşmalıdır
- Toplantının net bir amacı olmalıdır. Toplantı o sonuca doğru gitmiyorsa toplantı iptal edilimelidir.
- Toplanılar yönetilmeyecek kadar büyük olmamalı (Maks. 8 kişi)
- Toplantıya sadece ihtiyaç olacakları toplayın
- Toplantı zamanı net olsun. Alınan kararler ve sonuçlar için toplantı sonunda zaman ayırın
- Bir toplantıya katılıyorsanız, gerçekten katılın.
- Vaktinizin yüzde 80’ini, gelirinizin yüzde 80’ine harcayın.
- Yerinize adam yetiştirin
İletişim
- Efsane bir yönlendirici olun (Mail’leri hızlı cevaplama ve yönlendirme - Sergey)
- Açık olun. Google yönetim kuruluna gösterilenleri bile paylaşmıştır çalışanları ile
- Tekrar etmek, duayı bozmaz: Bir şeyi yirmi kez söyleseniz de insanlar anlamakta sıkıntı çekiyorsa, sorun iletişim yönteminde değil, ana fikirdedir.
- Tanıdığımız en iyi ve en meşgul yöneticilerin büyük çoğunluğu, gelne e-postalara hızlı yanıt vermeye çalışıyor.
- Her şey kontrolünüz altında gibi geliyorsa, yeterince hızlı gitmiyorsunuz demektir.
- Siz kullanıcıya odaklanın, para eninde sonunda gelecektir.
- Çekmediğiniz şutların yüzde 100’ünü kaçırırsınız
İnovasyon
- Kullanıcıya odaklanın
- 70/20/10 kuralı: Kaynağın yüzde 70’ini esas işinize, yüzde 20’sini gelişmekte olan ve yüzde 10’unu da yeni projelere ayır
- Yüzde 10 sisteminin işlevsel olmasınn bir diğer sebebi de üretkenliğin sınırlandırılmayı çok sevmesinden kaynaklanıyor.
- OKR (Objectives and Key Results): 5 adım
- Doğru kararlar tecrübe ile verilir, tecrübe de yanlış kararlar vererek edinilir
Sonuç
- Beş yıl sonra bizim sektörde ne olabilir? En hızlı ne değişebilir ve neler hiç değişmez?
- Unutmayın, hiçbir şirket sonsuza kadar kazanmaya devam edemez, son kaçınılmazdır. Kimileri bundan korkarken, biz ilham alıyoruz.
No comments:
Post a Comment