Felsefe'nin Daha Kısa Tarihi (Antik ve Orta Çağ)

Felsefe Tarihi

İlgilenme

  • Herkesin ilgilenmesi gereken tek şey
  • Kim olduğumuzu ve neden yaşadığımızı bilmek

Başlama

  • Beyaz tavşanın tüylerinde mi kalacaksın yoksa yukarı çıkıp sihirbazın gözlerine mi bakacaksın
  • Hayal etme yeteneği gereken tek şey

Mitsel Dünya Görüşü

  • Tor’un Çekici hikayesi
  • Sebep; Doğa olaylarına açıklama getirme
  • Homeros, Hesiopus, Ksenofenes (İnsanlar tanrıları kendilerine bakarak yarattı)

Miletos’lu Üç Filozof

  • Thales:
    • Köken “su”
    • Her şey “Tanrılarla dolu”
  • Anaksimandorus
    • Köken “belirsiz bir şey”
  • Anaksimenes
    • Köken “hava”

Hiçbir Şey Yoktan Var Olamaz

  • Parmenides
    • Hiçbir şey değişmez
    • Dolayısıyla duysal izlenimlere güvenilemez

Her şey Akar

  • Herakleitos
    • Her şey değişir
    • Duygu güvenilir

Dört Temel Madde

  • Empedakles
    • Kökle “hava, ateş, su, toprak”
    • Kuvvet “sevgi çatışma”

Her şeyde Her şeyden Biraz Vardır

  • Anaksagoras
    • Kökle “tohum”
    • Kuvvet “ruh, akıl”

Atom Kuramı

  • Demokritos
    • Atom: Küçük parçalardan oluşur her şey
    • Kuvvet: Kuvvet yoktur. Akıl veya ruh.
    • Materyalist

Kader

Bilim

  • Tarih
    • Kurulması: Amacı dünyadaki olayların akışını belirleyen doğal nedenleri bulmak
    • Başlatanlar: Herodotso (MÖ 484 - 424), Thukydides (MÖ 460 - 400)
  • Tıp
    • Kurulması: Amacı sağlık ve hastalıkların doğal açıklamalarını bulmak.
    • Hippokrates (MÖ 460)

Avrupa Felsefesinin Temelleri

Sofistler

  • Kimler: Para karşılığı felsefe yapan kişiler
  • İnanç: Doğa ve evren çözülemez
  • Proje: İnsan ve insanın toplumdaki yeri, Tanrı var mı yok mu?
  • En önemli kişi: Protogoras (MÖ 487 - 420)
    • İnanç: Agnostik (Bilinmezci)
    • Görüş: İnsan her şeyin ölçüsüdür

Sokrates (MÖ 470 - 399)

  • İnanç
    • Kendini insanlara “doğruyu doğurtan” ebeye benzetmektedir.
    • Atina=Tembel Kısrak, Sokrates=At Sineği
  • Proje
    • İnsan ve yaşamı
    • Az bilgi acı veriyor
    • Rasyonalist (Akılcıklık)
  • Görüş
    • Neyin doğru olduğnu bilen doğru olan şeyi yapar. Yapmazsa mutsuz olur.

Platon (MÖ 427 - 347)

  • Akademi
    • Platon Akademisini kurdu
    • Bu sayade yazıları bugüne dek ulaşabildi
  • Proje
    • Bir yerde hiç değişmeyen kalıcı şeylerlere, diğer yerde süreki “akan” şeyler arasındaki ilişki
  • Öğreti
    • İdealar Dünyası
      • Ebedi ve değişmez olan soyut kalıplardır
      • Mağara benzetmesi
    • Ölümsüz Ruh
      • Ruh idealar dünyasında var olmuştur.
      • Kopyaları gördükçe, gerçeği hatırlar ve acı çeker
    • Devlet
      • Ruh(Beden): Devlet
      • Akıl(Kafa): Yönetici
      • İrade(Göğüs): Muhafızlar
      • Haz(KarınAltı): Ticaret Sınıfı

Aristoteles (MÖ 384 - 322)

  • Etik (Mutluluk)
    • Haz, Özgür (Sorumlu), Araştımaca (Filozof)
      • Hepsi uygulanırsa mutlu olur insan
  • Proje: Doğadaki değişiklikleri araştırmak ve sınıflandırmak
  • Öğreti
    • Doğuştan gelme fikir yoktur: İdea yoktur
    • Akıl boştur: Duyumsadıklarımızla dolar.
  • Biçim- Model: Doğadaki her madde bir biçime dönüşme olasılığını barındırır.
  • Amacsal Neden: Her şeyde bir amaçlılık yatar
  • Mantık
    • Aristoteles düzene deşhetle önem veren biriydi. Kullanılan kavramları derleyip toplamak isterdi. Bu şekilde mantık biliminin kurucu sayılır.
  • Doğa Merdiveni
    • Canlı (Bitkiler, Varlıklar(Hayvan, İnsan))
    • Cansız (Birim ihtimali yoktur kendiliğinden)
  • Kadınlar (erkek(biçim) , kadın(madde))

Helenizm (MÖ 400 - MS 400)

Tanım

  • 300 yıl sürmüştür.
  • Helenistik krallıklar Makedonya, Suriye, Mısır. (Yunan kültürü etkisinde demek)

Başlangıç

  • MÖ 50 Roma: Politik ve askeri üstünlüğü ele geçirdi
  • Helenistik Krallıklar: Asya’ya kadar etkisi altına aldı
  • Yunan Etkisi: Roma önceden yunan kültürü etkisindeydi

Özellik

  • Sınırlar: Çeşitli sınırlar ve ülkeler arasındaki sınırlar ortadan kalktı.
  • Karışma: Dinlerin korunması
  • Anlayış: Din Şüpheleri, Kültürel Çözülme, Kötümserlik
  • Din-Felsefe: Ölümle ve karamsarlık çözümü

Merkez

  • Felsefe: Platon ve Aristo okulları nedeni ile Atina merkez sayılır
  • Bilim: Büyük kütühane ile Mısır İskenderiye merkez

Benzeme

  • Dün: Roma’da Yunan, Mısır ve OrtaDoğu dinlerinin etkisi varsa
  • Bugün: Avrupa’da birçok başka dinlerin etkisi var

Proje

  • Sorular: Sokrates, Platon, Aristo’nun “insan en iyi nasıl yaşayıp ölür” sorusu
  • Mutluluk nedir ? Nasıl ulaşılır?

Helenizm Akımları

Kinikler (MÖ 400)

  • Görüş
    • Mutluluk maddi şeylere bağlı değildir
    • O yüzden herkes ulaşabilir
    • Bir kez elde edildiğinde bir daha kaybedilmez
  • En Ünlü Filizofları
    • Diyojen: Bir fıçıda ekmek torbası ile yaşardı.  Büyük İskender, Diyojen’i ziyaret etmiş ve bir dileği olup olmadığını sormuştur. O ise bu soruya “Gölge etme başka ihsan istemem.” yanıtını vermiştir. Daha sonra ünlü imparator Büyük İskender olmasaydım 'Diyojen' olmak isterdim demiştir.
  • Kinik Anlamı: Başkalarının acılarına duyarsız kişilere kinik denir

Stoacılar (MÖ 300)

  • Kurucu: Bir kinik olan Zenon.
  • Görüş
    • Akıl: Bütün insanların aynı dünya aklından pay aldığını söylerlerdi
    • Doğal Hak: Zamandışı olan aklı esas aldığından, zamanave ortama göre değişmez
    • Tin Madde: Tek bir doğa olduğunu söylüyorlardı. Ayrım yapmıyorlardı. Monizm (Tekçilik)
    • Ölüm ve hastalık doğanın temelinde vardır.
  • Ünlü
    • Seneca (MÖ 84 - MS 65): İnsan için insan kutsaldır. (Hümanizm’in sloganı)
    • Cicero (MÖ 106 - 43): İnsan merkezde olmalı “Hümanizm” sözcüğünü ortaya atan

Epikurosçular (MÖ 400)

  • Anlamı: Kendi keyfini düşünen (Epikurosçu)
  • Görüş
    • Yan Etki: Haz veren bir olay yan etkileri ile karşılaştırılmamalı
    • Uzatma: Hemen alınacak kısa haz yerine,
    • İç Huzur: Arzuların dizginlenmesi iç huzuru getirir ve acılara dayanma gücü artar.
    • Ölüm: Ölüm bizi ilgilendirmez. Var olduğumuz sürece ölüm yoktur. Ölüm geldiğinde biz yokuz.
    • En büyük haz iyilik, en kötü şey ise acıdır.
  • Proje: Yaşanan duygusal hazları maksimize etmek
  • Kurucu: Sokrates -> Aristppos temellerini oluşturmuştur
  • Epikuros (MÖ 342 - 270)

Yeni Platonculuk

  • Kuruluş: İdealar öğretisi temelidir.
  • Kurucu: Platinos (205 - 270)
  • Görüş
    • Karanlık (Madde): Zayıf ışık.
    • Aydınlık (Tanrısal Işık) (Ruh): Aydınlatır
    • Karanlık aslında yoktur. Sadece ışıık gitmez.
    • Bu ışık tüm her şeyi aydınlatır.
  • Mistik Yaşantı
    • Doğada ki her şeyle tanrısal bir sır saklıdır
    • Ama ona en çok yaklaştığımız şey ruhdur.
    • Ancak ruda tanrısal bir sır gibi hissedilemez
    • Platinos birkaç defa ruhunun Tanrı’da eridiğini hissetti.
  • Gizemcilik
    • Oluş: Kişinin kendisini Tanrı ile ya da dünya ruhuyla bir hissetmesidir
    • Betimleme: Denize varan küçücük damla deniz olur.

Antik Çağın Sonu

İki Kültür

Hint Avrupalılar

  • Kimler: Hint-Avrupa dilllerinin konuşulduğu ülkeler. Karadeniz ve Hazar Denizi çevresinde yaşadılar.
  • İnanç: Çoktanrıcılık’a inandılar. (Panteizm)
  • Görüş
    • Gidişat: Dünyanın iyi-kötü arasındaki uzlaşmaz bir savaş. Nereye varacak?
    • Tarih: Döngüsel tarih anlayışı sürekli aynı şeyler
    • Din: Hinduzim, Budizm
    • Tanrı: Tümtanrıcılık (Panteizm). Tanrısal varlık her yerde.
    • Ruh: Ruh göçüne inanıyorlar. Kurtulmaya çalışıyorlardı.

Samiler

  • Başlayış: Arap yarımadasındakiler.
  • İnanç: Tektanrıcılık. (Monoteizm)
  • Din: Yahudilik, Hristiyanlık, İslamiyet
  • Görüş
    • Tarih: Çizgisel tarih anlayışı. Tanrı tarihe müdahale eder.
    • Duyu: En önemli duyu işitme. Kutsal kitaplarının “dinle” diye başlaması sebebi ile
    • Tanrı
      • Tanrı’nın resmedilmesi yasaktı.
      • Tanrı ile yaratııkları arasında uçurum vardı
      • Ruh göçünden kurtulmak değil, günahlardan kurtulmak önemli idi.

İsrail (Yahudiliğin doğuşu)

  • İlk Zamanlar: Mısır’da köleydiler İsrailoğulları. Daha sonra geri dönüş İsrail’e
  • Krallık: Saul-Davut-Süleyman döneminde politik, askeri altın çağı yaşadılar
  • Çöküş: İkiye ayrıldılar. Yahudiler ve İsrail. Asurlar ve Babililer istila etti. Sebebi Tanrı’ya verdikleri sözleri tutmamaları.
  • Kehanet: Davut’un soyundan yeni bir kral geleceği ve Tanrı’nın krallığının yeniden kurulacağı (Süleyman Mabedi)

Hristiyanlık

  • İnanç Bildirgesi: Helenizm döneminde bir çok din ortaya çıktı. Hristiyanlık öğretisinin tam olarak belirlenmesi için “inanç bildirgesi” ortaya çıktı.
  • Pavlus: Hristiyanlığı kabul etti ve tüm Yunan-Roma’ya yaydı.
  • İsa
    • Herkes Kral Davut gibi soylu, komutan ve politik lider bekliyordu.
    • Politik ve askeri önder olmadığını açıkca söylemiştir.
    • Tanrı’nın Krallığını insanlara duyulan sevgi, zayıfları koruma ve hata eden herkesi bağışlayan olarak açıkladı
    • Tüm insanlığı kurtarmak için çarmıha gerildi. “Acı çeken hizmetkar”

Antik Çağın Sonu

  • 1000 yıl sürdü antik çağ.
  • Hristiyanlık geç antik çağda ortaya çıktı.

Ortaçağ

Nedir

  • Diğer iki dönem arasında kalan zaman.
  • Avrupa’yı karartan “Bin yıl sürmüş gece” diye tasvir edilmiştir.
  • Yapılanlar: Manastır okulları, Üniversiteler, Halk müziği-şiiri kültürü, Şehir isimleri

Roma

  • 4. Yüzyılda dış tehditler
  • Konstantin’in yaptırdığı “Konstantinopolis” ikinci Roma sayıldı
  • 395’de Doğu (Kontsantinopolis) ve Batı diye ikiye ayrıldı
  • 478’de Batı - 1453’de Doğu yok oldu.

Hristiyanlık

  • Roma
    • 313 yılında Hristiyanlık Roma İmp.’da din olarak kabul edildi.
    • 380 yılında resmi din oldu.
  • Felsefe: 523 yılında Platon Akademisi kapatıldı. Hristiyanlığın yunan felsefesi üzerine bir örtü çekmesini simgeler
  • Kültür: 400 yılını izleyen ilk yüzyıl boyunca gerçekten kültürel çöküş yaşandı.
  • Hristiyanlık bu dönemde dünya görüşü oldu
  • Roma Piskoposu “Papa” Baba ünvanını aldı.
  • İsa’nın yer yüzündeki temsilcisi oldu.

Müslümanlık

  • Başlayış: Kuzey Afrika’da ve Ortadoğu’da yeni bir kültür başladı. İslamiyet.
  • Yayılış: Çoğu yerler Müslüman’lar tarafından feth edildi. İspanya’ya kadar yayıldı.
  • Bilim: İskenderiye’nin fethi islamcıları bilimin öncüsü yaptı.

Thomas Aquinas (1225 - 1274)

  • Temel: Aristoteles’i örnek almış ve Hristiyanlıkları birleştirmiştir
  • Görüşleri
    • Aklın yolu ile Kutsal Kitaplardaki gerçekler ortaya çıkarılabilir.
    • Tanrı’ya giden iki yol (İnanç - akıl)
    • Varoluş yükselelen dereceler ile sıralanır
    • Kadın doğal bir varlık olarak erkekten eksikti. Fakat ruhen eşit.

Dört Temel Soru

  • Hristiyanlığa doğrudan inanmak mı yoksa doğruları aklı kullanarak sormak mı?
  • Gerçeklere akıl yolu ile varmak mümkün mü?
  • Yunan filizofları ile Kutsal Kitap bilgileri arasında bir bağ var mı?
  • İnanç ve bilgi uzlaşabilir miydi?

Augustinus (354 - 430)


  • Yaşam: Bir piskopostur. Hristiyan olmadan önce pek çok felsefe akım denemiştir.
  • Felsefe
    • Manicilik: Yarı dinsel - Yarı felsefe. Dünyayı iyi-kötü, ışık-karanlık, tin-madde olarak ikiye ayırıyordu. Tinsellik maddeden sayılabilirdi
    • Stoa: İyi kötü arasında ayrım yapmıyordu.
    • Yeni Platonculuk: En çok etkilendiği akım. Hristiyan olduktan sonra bu akımla çok büyük paralellikler görmüştür.
    • Hristiyanlık: Ruhu ancak huzura kavuştu. Tanrı’nın evreni hiç yoktan yarattığı. Tanrı dünyayı yaratmadan önce, idealar düşüncesindeydi Tanrı’nın. Ruh kader inancı vardı.

No comments:

Post a Comment