İlgilenme
- Herkesin ilgilenmesi gereken tek şey
- Kim olduğumuzu ve neden yaşadığımızı bilmek
Başlama
- Beyaz tavşanın tüylerinde mi kalacaksın yoksa yukarı çıkıp sihirbazın gözlerine mi bakacaksın
- Hayal etme yeteneği gereken tek şey
Mitsel Dünya Görüşü
- Tor’un Çekici hikayesi
- Sebep; Doğa olaylarına açıklama getirme
- Homeros, Hesiopus, Ksenofenes (İnsanlar tanrıları kendilerine bakarak yarattı)
Miletos’lu Üç Filozof
- Thales:
- Köken “su”
- Her şey “Tanrılarla dolu”
- Anaksimandorus
- Köken “belirsiz bir şey”
- Anaksimenes
- Köken “hava”
Hiçbir Şey Yoktan Var Olamaz
- Parmenides
- Hiçbir şey değişmez
- Dolayısıyla duysal izlenimlere güvenilemez
Her şey Akar
- Herakleitos
- Her şey değişir
- Duygu güvenilir
Dört Temel Madde
- Empedakles
- Kökle “hava, ateş, su, toprak”
- Kuvvet “sevgi çatışma”
Her şeyde Her şeyden Biraz Vardır
- Anaksagoras
- Kökle “tohum”
- Kuvvet “ruh, akıl”
Atom Kuramı
- Demokritos
- Atom: Küçük parçalardan oluşur her şey
- Kuvvet: Kuvvet yoktur. Akıl veya ruh.
- Materyalist
Kader
Bilim
- Tarih
- Kurulması: Amacı dünyadaki olayların akışını belirleyen doğal nedenleri bulmak
- Başlatanlar: Herodotso (MÖ 484 - 424), Thukydides (MÖ 460 - 400)
- Tıp
- Kurulması: Amacı sağlık ve hastalıkların doğal açıklamalarını bulmak.
- Hippokrates (MÖ 460)
Avrupa Felsefesinin Temelleri
Sofistler
- Kimler: Para karşılığı felsefe yapan kişiler
- İnanç: Doğa ve evren çözülemez
- Proje: İnsan ve insanın toplumdaki yeri, Tanrı var mı yok mu?
- En önemli kişi: Protogoras (MÖ 487 - 420)
- İnanç: Agnostik (Bilinmezci)
- Görüş: İnsan her şeyin ölçüsüdür
Sokrates (MÖ 470 - 399)
- İnanç
- Kendini insanlara “doğruyu doğurtan” ebeye benzetmektedir.
- Atina=Tembel Kısrak, Sokrates=At Sineği
- Proje
- İnsan ve yaşamı
- Az bilgi acı veriyor
- Rasyonalist (Akılcıklık)
- Görüş
- Neyin doğru olduğnu bilen doğru olan şeyi yapar. Yapmazsa mutsuz olur.
Platon (MÖ 427 - 347)
- Akademi
- Platon Akademisini kurdu
- Bu sayade yazıları bugüne dek ulaşabildi
- Proje
- Bir yerde hiç değişmeyen kalıcı şeylerlere, diğer yerde süreki “akan” şeyler arasındaki ilişki
- Öğreti
- İdealar Dünyası
- Ebedi ve değişmez olan soyut kalıplardır
- Mağara benzetmesi
- Ölümsüz Ruh
- Ruh idealar dünyasında var olmuştur.
- Kopyaları gördükçe, gerçeği hatırlar ve acı çeker
- Devlet
- Ruh(Beden): Devlet
- Akıl(Kafa): Yönetici
- İrade(Göğüs): Muhafızlar
- Haz(KarınAltı): Ticaret Sınıfı
Aristoteles (MÖ 384 - 322)
- Etik (Mutluluk)
- Haz, Özgür (Sorumlu), Araştımaca (Filozof)
- Hepsi uygulanırsa mutlu olur insan
- Proje: Doğadaki değişiklikleri araştırmak ve sınıflandırmak
- Öğreti
- Doğuştan gelme fikir yoktur: İdea yoktur
- Akıl boştur: Duyumsadıklarımızla dolar.
- Biçim- Model: Doğadaki her madde bir biçime dönüşme olasılığını barındırır.
- Amacsal Neden: Her şeyde bir amaçlılık yatar
- Mantık
- Aristoteles düzene deşhetle önem veren biriydi. Kullanılan kavramları derleyip toplamak isterdi. Bu şekilde mantık biliminin kurucu sayılır.
- Doğa Merdiveni
- Canlı (Bitkiler, Varlıklar(Hayvan, İnsan))
- Cansız (Birim ihtimali yoktur kendiliğinden)
- Kadınlar (erkek(biçim) , kadın(madde))
Helenizm (MÖ 400 - MS 400)
Tanım
- 300 yıl sürmüştür.
- Helenistik krallıklar Makedonya, Suriye, Mısır. (Yunan kültürü etkisinde demek)
Başlangıç
- MÖ 50 Roma: Politik ve askeri üstünlüğü ele geçirdi
- Helenistik Krallıklar: Asya’ya kadar etkisi altına aldı
- Yunan Etkisi: Roma önceden yunan kültürü etkisindeydi
Özellik
- Sınırlar: Çeşitli sınırlar ve ülkeler arasındaki sınırlar ortadan kalktı.
- Karışma: Dinlerin korunması
- Anlayış: Din Şüpheleri, Kültürel Çözülme, Kötümserlik
- Din-Felsefe: Ölümle ve karamsarlık çözümü
Merkez
- Felsefe: Platon ve Aristo okulları nedeni ile Atina merkez sayılır
- Bilim: Büyük kütühane ile Mısır İskenderiye merkez
Benzeme
- Dün: Roma’da Yunan, Mısır ve OrtaDoğu dinlerinin etkisi varsa
- Bugün: Avrupa’da birçok başka dinlerin etkisi var
Proje
- Sorular: Sokrates, Platon, Aristo’nun “insan en iyi nasıl yaşayıp ölür” sorusu
- Mutluluk nedir ? Nasıl ulaşılır?
Helenizm Akımları
Kinikler (MÖ 400)
- Görüş
- Mutluluk maddi şeylere bağlı değildir
- O yüzden herkes ulaşabilir
- Bir kez elde edildiğinde bir daha kaybedilmez
- En Ünlü Filizofları
- Diyojen: Bir fıçıda ekmek torbası ile yaşardı. Büyük İskender, Diyojen’i ziyaret etmiş ve bir dileği olup olmadığını sormuştur. O ise bu soruya “Gölge etme başka ihsan istemem.” yanıtını vermiştir. Daha sonra ünlü imparator Büyük İskender olmasaydım 'Diyojen' olmak isterdim demiştir.
- Kinik Anlamı: Başkalarının acılarına duyarsız kişilere kinik denir
Stoacılar (MÖ 300)
- Kurucu: Bir kinik olan Zenon.
- Görüş
- Akıl: Bütün insanların aynı dünya aklından pay aldığını söylerlerdi
- Doğal Hak: Zamandışı olan aklı esas aldığından, zamanave ortama göre değişmez
- Tin Madde: Tek bir doğa olduğunu söylüyorlardı. Ayrım yapmıyorlardı. Monizm (Tekçilik)
- Ölüm ve hastalık doğanın temelinde vardır.
- Ünlü
- Seneca (MÖ 84 - MS 65): İnsan için insan kutsaldır. (Hümanizm’in sloganı)
- Cicero (MÖ 106 - 43): İnsan merkezde olmalı “Hümanizm” sözcüğünü ortaya atan
Epikurosçular (MÖ 400)
- Anlamı: Kendi keyfini düşünen (Epikurosçu)
- Görüş
- Yan Etki: Haz veren bir olay yan etkileri ile karşılaştırılmamalı
- Uzatma: Hemen alınacak kısa haz yerine,
- İç Huzur: Arzuların dizginlenmesi iç huzuru getirir ve acılara dayanma gücü artar.
- Ölüm: Ölüm bizi ilgilendirmez. Var olduğumuz sürece ölüm yoktur. Ölüm geldiğinde biz yokuz.
- En büyük haz iyilik, en kötü şey ise acıdır.
- Proje: Yaşanan duygusal hazları maksimize etmek
- Kurucu: Sokrates -> Aristppos temellerini oluşturmuştur
- Epikuros (MÖ 342 - 270)
Yeni Platonculuk
- Kuruluş: İdealar öğretisi temelidir.
- Kurucu: Platinos (205 - 270)
- Görüş
- Karanlık (Madde): Zayıf ışık.
- Aydınlık (Tanrısal Işık) (Ruh): Aydınlatır
- Karanlık aslında yoktur. Sadece ışıık gitmez.
- Bu ışık tüm her şeyi aydınlatır.
- Mistik Yaşantı
- Doğada ki her şeyle tanrısal bir sır saklıdır
- Ama ona en çok yaklaştığımız şey ruhdur.
- Ancak ruda tanrısal bir sır gibi hissedilemez
- Platinos birkaç defa ruhunun Tanrı’da eridiğini hissetti.
- Gizemcilik
- Oluş: Kişinin kendisini Tanrı ile ya da dünya ruhuyla bir hissetmesidir
- Betimleme: Denize varan küçücük damla deniz olur.
Antik Çağın Sonu
İki Kültür
Hint Avrupalılar
- Kimler: Hint-Avrupa dilllerinin konuşulduğu ülkeler. Karadeniz ve Hazar Denizi çevresinde yaşadılar.
- İnanç: Çoktanrıcılık’a inandılar. (Panteizm)
- Görüş
- Gidişat: Dünyanın iyi-kötü arasındaki uzlaşmaz bir savaş. Nereye varacak?
- Tarih: Döngüsel tarih anlayışı sürekli aynı şeyler
- Din: Hinduzim, Budizm
- Tanrı: Tümtanrıcılık (Panteizm). Tanrısal varlık her yerde.
- Ruh: Ruh göçüne inanıyorlar. Kurtulmaya çalışıyorlardı.
Samiler
- Başlayış: Arap yarımadasındakiler.
- İnanç: Tektanrıcılık. (Monoteizm)
- Din: Yahudilik, Hristiyanlık, İslamiyet
- Görüş
- Tarih: Çizgisel tarih anlayışı. Tanrı tarihe müdahale eder.
- Duyu: En önemli duyu işitme. Kutsal kitaplarının “dinle” diye başlaması sebebi ile
- Tanrı
- Tanrı’nın resmedilmesi yasaktı.
- Tanrı ile yaratııkları arasında uçurum vardı
- Ruh göçünden kurtulmak değil, günahlardan kurtulmak önemli idi.
İsrail (Yahudiliğin doğuşu)
- İlk Zamanlar: Mısır’da köleydiler İsrailoğulları. Daha sonra geri dönüş İsrail’e
- Krallık: Saul-Davut-Süleyman döneminde politik, askeri altın çağı yaşadılar
- Çöküş: İkiye ayrıldılar. Yahudiler ve İsrail. Asurlar ve Babililer istila etti. Sebebi Tanrı’ya verdikleri sözleri tutmamaları.
- Kehanet: Davut’un soyundan yeni bir kral geleceği ve Tanrı’nın krallığının yeniden kurulacağı (Süleyman Mabedi)
Hristiyanlık
- İnanç Bildirgesi: Helenizm döneminde bir çok din ortaya çıktı. Hristiyanlık öğretisinin tam olarak belirlenmesi için “inanç bildirgesi” ortaya çıktı.
- Pavlus: Hristiyanlığı kabul etti ve tüm Yunan-Roma’ya yaydı.
- İsa
- Herkes Kral Davut gibi soylu, komutan ve politik lider bekliyordu.
- Politik ve askeri önder olmadığını açıkca söylemiştir.
- Tanrı’nın Krallığını insanlara duyulan sevgi, zayıfları koruma ve hata eden herkesi bağışlayan olarak açıkladı
- Tüm insanlığı kurtarmak için çarmıha gerildi. “Acı çeken hizmetkar”
Antik Çağın Sonu
- 1000 yıl sürdü antik çağ.
- Hristiyanlık geç antik çağda ortaya çıktı.
Ortaçağ
Nedir
- Diğer iki dönem arasında kalan zaman.
- Avrupa’yı karartan “Bin yıl sürmüş gece” diye tasvir edilmiştir.
- Yapılanlar: Manastır okulları, Üniversiteler, Halk müziği-şiiri kültürü, Şehir isimleri
Roma
- 4. Yüzyılda dış tehditler
- Konstantin’in yaptırdığı “Konstantinopolis” ikinci Roma sayıldı
- 395’de Doğu (Kontsantinopolis) ve Batı diye ikiye ayrıldı
- 478’de Batı - 1453’de Doğu yok oldu.
Hristiyanlık
- Roma
- 313 yılında Hristiyanlık Roma İmp.’da din olarak kabul edildi.
- 380 yılında resmi din oldu.
- Felsefe: 523 yılında Platon Akademisi kapatıldı. Hristiyanlığın yunan felsefesi üzerine bir örtü çekmesini simgeler
- Kültür: 400 yılını izleyen ilk yüzyıl boyunca gerçekten kültürel çöküş yaşandı.
- Hristiyanlık bu dönemde dünya görüşü oldu
- Roma Piskoposu “Papa” Baba ünvanını aldı.
- İsa’nın yer yüzündeki temsilcisi oldu.
Müslümanlık
- Başlayış: Kuzey Afrika’da ve Ortadoğu’da yeni bir kültür başladı. İslamiyet.
- Yayılış: Çoğu yerler Müslüman’lar tarafından feth edildi. İspanya’ya kadar yayıldı.
- Bilim: İskenderiye’nin fethi islamcıları bilimin öncüsü yaptı.
Thomas Aquinas (1225 - 1274)
- Temel: Aristoteles’i örnek almış ve Hristiyanlıkları birleştirmiştir
- Görüşleri
- Aklın yolu ile Kutsal Kitaplardaki gerçekler ortaya çıkarılabilir.
- Tanrı’ya giden iki yol (İnanç - akıl)
- Varoluş yükselelen dereceler ile sıralanır
- Kadın doğal bir varlık olarak erkekten eksikti. Fakat ruhen eşit.
Dört Temel Soru
- Hristiyanlığa doğrudan inanmak mı yoksa doğruları aklı kullanarak sormak mı?
- Gerçeklere akıl yolu ile varmak mümkün mü?
- Yunan filizofları ile Kutsal Kitap bilgileri arasında bir bağ var mı?
- İnanç ve bilgi uzlaşabilir miydi?
Augustinus (354 - 430)
- Yaşam: Bir piskopostur. Hristiyan olmadan önce pek çok felsefe akım denemiştir.
- Felsefe
- Manicilik: Yarı dinsel - Yarı felsefe. Dünyayı iyi-kötü, ışık-karanlık, tin-madde olarak ikiye ayırıyordu. Tinsellik maddeden sayılabilirdi
- Stoa: İyi kötü arasında ayrım yapmıyordu.
- Yeni Platonculuk: En çok etkilendiği akım. Hristiyan olduktan sonra bu akımla çok büyük paralellikler görmüştür.
- Hristiyanlık: Ruhu ancak huzura kavuştu. Tanrı’nın evreni hiç yoktan yarattığı. Tanrı dünyayı yaratmadan önce, idealar düşüncesindeydi Tanrı’nın. Ruh kader inancı vardı.
No comments:
Post a Comment